با حضور استادان صاحب‌نام فلسفه برگزار شد،

برپایی نخستین جلسه هماهنگی برای راه‌اندازی مجله «فلسفه تطبیقی»

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۰۵
با دعوت دکتر ذبیحی رئیس سازمان «سمت»، جمعی از استادان نام آشنای فلسفه، با حضور در این سازمان به بحث‌وبررسی موضوع چگونگی راه‌اندازی مجله فلسفه تطبیقی پرداختند.
برپایی نخستین جلسه هماهنگی برای راه‌اندازی مجله «فلسفه تطبیقی»

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»،  روز یکشنبه 19 بهمن‌ماه نخستین جلسه هماهنگی برای راه‌اندازی مجله «فلسفه تطبیقی» در محل سازمان «سمت» و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. به همین دلیل جمعی از اعضای جلسه از طریق مجازی در آن حضور داشتند. در ابتدای جلسه دکتر حسین غفاری استاد فلسفه دانشگاه تهران و سردبیر نشریه یاد شده در سخنان خود اهتمام در راه‌اندازی مجله فلسفه تطبیقی را یک حرکت خالص فرهنگی و فلسفی برشمرد و جمع مدعوین را در شمار بهترین استادان و صاحب‌نظران فلسفه دانست.

او افزود: ضرورت راه‌اندازی مجله فلسفه تطبیقی و تشکیل انجمن فلسفه تطبیقی از سالیان پیش وجود داشته و یکی از دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های همیشگی اصحاب علم بوده است که با حسن‌نظر و استقبال ریاست محترم سازمان «سمت» و همراهی دکتر خادمی معاون پژوهشی و اعضای محترم گروه فلسفه و کلام آن، تشکیل این جلسه مقدمه‌ای در جهت دستیابی به اهداف فوق است.

غفاری وجود اخلاص، پرهیز از نفسانیت و غنای علمی مجموعه «سمت» را از دلایلی برشمرد که موجب گردید مأمنی در جهت حصول به اهداف مدنظر باشد.


سپس دکتر محمد ذبیحی رئیس سازمان «سمت» ضمن ابراز خشنودی از حضور استادان گران‌مایه‌ای همچون دکتر اعوانی، دکتر لاریجانی، دکتر پازوکی، دکتر نصری و سایر استادان گران‌قدر، روح بلند استاد فقید دکتر احمدی (طاب ثراه) را خشنود و ناظر بر جلسه دانست و افزود : یقیناً این مجله و مجموعه پذیرای انتقادات سایر استادان خواهد بود و نقد را از ملزومات اساسی پیشرفت و غنای علم است.

او همچنین یکی از اهداف بزرگ مجله فلسفه تطبیقی را زدن تلنگری به فلسفه غرب دانست و تاکید کرد : فلسفه شرق قابل خواندن و اعتناست و اینکه اگر آراء فلاسفه و حکمای اسلامی به‌درستی خوانده و فهمیده شود قادر خواهد بود به بسیاری از شبهات معرفت‌شناسی موجود پاسخ دهد.

 
سپس دکتر غفاری در سخنان خود به تبیین اهداف راه‌اندازی مجله فلسفه تطبیقی که موجب شنیدن و پذیرش نقطه‌نظرات گوناگون خواهد گردید، پرداخت. سردبیر مجله در حال راه‌اندازی «فلسفه تطبیقی» افزود : به دلایل تاریخی از مشارکت فرهنگی با جهان عقب‌مانده‌ایم و زیان و خُسران این عدم تعامل مناسب، برای غربیان بیشتر بوده است. باوجوداینکه استغنای فکری ما پابرجاست ولی در روزگار کنونی مهجور مانده‌ایم. ضروری است که در روزگار امروز، هویت خود را در بستری جهانی حفظ کنیم و اگر بتوانیم راه‌حل‌های موجود رد فلسفه اسلامی را به جهان عرضه کنیم، موجب نشاط و پویایی فکری ما خواهد شد. فلسفه اسلامی امری آنتیک و عتیقه‌ای نیست، بلکه فعال و پویا بوده و به‌شرط آشنایی توأمان افراد با فلسفه اسلامی و غرب در روزگار کنونی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. این مجله برای افراد علاقه‌مند، موجب خواهد شد که فلسفه اسلامی را در شکل فلسفه تطبیقی عرضه کنند. 


پس از آن دکتر علی لاریجانی، عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، شناخت مخاطبان را از جمله عوامل مؤثر در راه‌اندازی مجله دانست و خواستار اعتناء به موضوعات داخلی به‌عنوان مرکز ثقل مجله و اولویت‌بندی آنها گردید.

او موضوعاتی همچون توسعه، ویژگی‌های حکمرانی را از جمله موضوعاتی دانست که نیازمند اعلام نظر فلاسفه بوده و در نهایت اینکه رابطه این مفاهیم با عدالت چگونه باشد. سایر استادان حاضر در جلسه در ادامه جلسه به بیان ضرورت‌های مدنظر در راه‌اندازی نشریه پرداختند. 


مشروح این نشست به‌زودی از همین طریق در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


( ۵ )

نظر شما :