آیین بزرگداشت و مراسم سالگرد دکتر احمد احمدی برگزار شد

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۵ کد : ۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۵۶۰۸
به گزارش روابط عمومی«سمت» آیین بزرگداشت استاد فقید حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی همزمان با اولین سالگرد درگذشت ایشان، روز چهارشنبه بیست و دوم خردادماه با حضور تعدادی از چهره های ملی، سیاسی و علمی کشور برگزار شد.
آیین بزرگداشت و مراسم سالگرد دکتر احمد احمدی برگزار شد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، آیت‌الله سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (ره)، پیروز حناچی شهردار تهران،  حجت الاسلام  رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، آیت‌الله محقق دادماد رئیس هیات امنای دانشگاه خاتم، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام مسعود خامنه‌ای فرزند رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام قمی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، بیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسام الدین آشنا رئیس مرکز استراتژیک بررسی‌های ریاست جمهوری، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس و بسیاری ازمقامات و شخصیت های سیاسی و ملی و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و علاقه مندان و شاگردان مرحوم احمدی، در این مراسم حضور داشتند.

 

در این آیین  پس از تلاوت قرآن کریم توسط استاد کریم منصوری و پخش سرود پر افتخار کشورمان، حجت الاسلام محمد ذبیحی رئیس سازمان سمت بعنوان اولین سخنران ضمن تشکر از حاضران  در مراسم بزرگداشت دکتر احمد احمدی اظهارداشت:

«سازمان سمت کار خود را با یک میلیون تومان اهدایی حضرت امام (ره) و در یک اتاق کوچک تحت مدیریت دکتر احمدی آغاز کرد و امروز شاهد آن هستیم که به یکی از بزرگترین برندهای علوم انسانی کشور تبدیل شده است»

محمد ذبیحی افزود: « انتشار بالغ بر  2200 عنوان کتاب مبنایی و درسی حرف کوچکی نیست. در حال حاضر به طور متوسط ما روزانه 3 کتاب در دست چاپ داریم که شامل کتاب‌های جدید و کتاب‌های تجدید چاپ شده می‌شود آن هم در این شرایط دشواری که نرخ کاغذ برای چاپ ایجاد کرده است»

رئیس سازمان «سمت» در ادامه  با ارائه آمارهای بیشتر از عملکرد این سازمان به این نکته اشاره کرد که «سمت» آثارش را با قیمتی معادل نیمی از آنچه که سایر مراکز از دانشجویان دریافت می‌کنند، عرضه می‌کند.

ذبیحی در پایان با تشکر از تمامی افرادی که بمناسبت بزرگداشت مرحوم احمدی برای مجموعه مقالات «حکیم پارسا» محتوا ارسال کردند، اظهار داشت این مجموعه مقالات در قالب یک کتاب توسط سازمان«سمت» به چاپ رسیده و در پایان مراسم بزرگداشت از آن رونمایی خواهد شد.

 

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این مراسم با بیان این که مرحوم دکتر احمدی نمونه بارز پیوند حوزه و دانشگاه بود، اظهار داشت: «این استاد فرزانه، علاقه‌مند به تدوین کتب درسی در حوزه علوم انسانی بود و به‌رغم اینکه چهل سال از فعالیت ایشان در این حوزه می‌گذشت اما همچنان شور و حال سال‌های اول فعالیت را داشت و تمامی کتب چاپ شده در این سازمان را قبل از چاپ به طور دقیق مطالعه می‌کرد.»

وی افزود: «در ۶ماه اول مسئولیتم در وزارت علوم در چند دیداری که با ایشان داشتم، علاقه‌مندی و اصرار ایشان برای رشد و توسعه دروس و منابع علوم انسانی با تکیه بر ارزش‌های انقلاب و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری برایم قابل توجه بود.»

 وزیر علوم تصریح کرد: «نیاز امروز دانشگاه‌های کشور به تأمین منابع علمی در حوزه علوم انسانی توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها پاسخ داده می‌شود و علاوه بر اینکه این سازمان می‌تواند در این حوزه انجام وظیفه کند، نیاز به هم‌افزایی دیگر بخش‌های فعال در این حوزه‌ها داریم.»

دکتر غلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی، در دانشگاه‌های کشور در حوزه تأمین منابع علمی علوم انسانی نسبت به برخی بازه‌های زمانی غنی‌تر شده ایم، گفت: از همه استادان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی خواهشمندم وزارت علوم، سازمان سمت و شورای تحول علوم انسانی را از نظرات خود بهره‌مند سازند.

وزیر علوم افزود: به شاگردان ایشان توصیه می‌کنم در راستای نگاه استاد به اهداف والای نشر در حوزه علوم انسانی، سازمان سمت را در مسئولیت‌ها و وظایف خود کمک کنند تا این مسئولیت‌ها به شکل احسن به سرانجام برسد.

علیرضا اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور یکی دیگر از سخنرانان این مراسم در مورد مراتب علمی مرحوم احمدی گفت: «ایشان ذات و شخصیت فلسفی اسلامی داشتند و عمری را در زمینه فلسفه اسلامی مطالعه کردند و به همین دلیل آن مرحوم علاقه وافری به مرحوم علامه طباطبایی داشتند.»

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: «از امتیازات دیگر دکتراحمدی این بود که با الهام ازمنش و رویه علمی علامه طباطبایی به فلسفه غرب ورود نمود و به دلیل آشنایی با زبان انگلیسی توانست به صورت مستقیم و بدون هیچ مانعی منابع اصلی فلسفه غرب را به طور مستقیم مورد مطالعه قرار دهد.»

 

رئیس حوزه‌های علمیه کشور دربخش دیگری ازسخنانش، دقت نظر در نقد و ویرایش مقالات را از دیگر ویژگی‌های ارزشمند دکتر احمدی عنوان کرد و افزود: «آن مرحوم در عرصه عبادی و معنوی هم سرآمد بود.»

 

وی با اشاره به مناعت طبع و ساده زیستی مرحوم دکتراحمدی گفت: «ایشان همواره از بیت المال بیشتر از مال خود صیانت می‌کرد و در صبوری و غمخواری محرومان پیشگام بود.»

 

آیت الله اعرافی افزود: «دکتر احمدی شناخت کاملی ازنقاط ضعف و قوت حوزه و دانشگاه داشت و برای برقراری پیوند میان این دو تلاش زیادی کرد.»

 

علی لاریجانی نیز به عنوان آخرین سخنران در آئین بزرگداشت شخصیت و مقام علمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی گفت: گاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که برخی از افراد حرف‌های عمیق استدلالی نمی‌زدند به ایشان حالت انفجار دست می‌داد و ناراحت می‌شدند و می‌گفتند بحث‌ها باید مبنای عقلایی و استدلالی داشته باشند.

وی با اشاره به سابقه نمایندگی مرحوم احمدی در مجلس هفتم یادآور شد: «در مصاحبه‌ای دیدم که ایشان به نیکی از مجلس یاد نکرد و می‌گفت، گاهی در مجلس می‌بینیم که مباحث مجلس استدلالی نیست. به نظر می‌رسد این که در جامعه مبانی عقلانی استفاده شود باعث ارتقای جامعه است. تعلق خاطر آقای احمدی هم به فکر استدلالی زیاد بود و آن را مایه تکامل جامعه می‌دانست».

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «آقای احمدی ورای دسته بندی‌های سیاسی متعارف چپ و راست که در سطح پایین سیاست قرار دارد نگرانی‌هایی برای کل امت اسلامی داشت. ایشان نسبت به راه امام یک شیفتگی داشت و بحث‌هایش فراتر از مسائل خُرد سیاسی بود. مثل موضوع تحقق عدالت در جامعه که برایش حائز اهمیت بود یا این که چرا برخی مسائل در حوزه‌ی سیاست با ناپختگی مطرح می‌شود که هزینه ایجاد می‌کند».

 

دکترلاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «افراد صاحب نظر در حوزه‌ی مسائل فلسفی و مسائل فکری چند سنخ هستند برخی علم دارند و این علم در خودشان به بار نشسته است، مرحوم احمدی اینگونه بود و با عقیده‌اش زندگی می‌کرد. چنین افرادی خیلی نادر هستند شاید تأثیرات مرحوم بروجردی، حضرت امام و آیت‌الله طباطبایی در شخصیت ایشان این وزن را به وجود آورد. زیرا افراد کمال یافته و شایسته اگر علمی پیدا کنند اول در خودشان به بار می‌نشیند و مرحوم احمدی جزو سالکان این طریقت بود».

 

رئیس مجلس سازمان «سمت» را از خیرات مرحوم احمدی عنوان کرد و گفت: «کتابهای ارزنده‌ای در خصوص علوم انسانی در این سازمان تألیف و ترجمه شده است. مرحوم احمدی روی واژه‌های فارسی هم دقت نظر داشت و از دوره طفولیت به شاهنامه و آثار ادبی بزرگان علاقمند بود. ایشان از بانیان دانشگاه تربیت مدرس بود و خدمات علمی زیادی از او به جا مانده که امیدواریم این مسیر تداوم یابد».

 

وی با اشاره به حضور وزیر علوم در مراسم بزرگداشت مرحوم احمدی تصریح کرد: «در ماه‌های آخری که در مجلس در خدمت آقای احمدی بودم ایشان خواسته‌ای در مورد اتمام ساختمان انتشارات سمت داشت و نگران بود که برخی از بخش‌های این ساختمان نیمه تمام مانده است. لذا از وزیر علوم می‌خواهم این خواسته را عملی کند تا نگرانی ایشان هم برطرف شود».

 

در پایان این مراسم از کتاب «حکیم پارسا» ، مجموعه مقالاتی که به مناسبت اولین سالگرد استاد فقید حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، با مشارکت تعدادی از استادان برجسته حوزه و دانشگاه و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه تدوین و گردآوری شده است، با حضور رییس مجلس شورای اسلامی ، وزیر علوم، شهردار تهران ، مدیر حوزه های علمیه و رییس سازمان سمت رونمایی شد.

 

 

 

کلید واژه ها: دکتر احمد احمدی دکتر محمد ذبیحی


( ۱ )

نظر شما :