در گفت‌وگو با معاون فرهنگی وزارت «عتف» مطرح شد؛

«سمت» یکی از عرصه‌های بسیار مهم علمی کشور است

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۱۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۸۵
غلام‌رضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیدگاه خود را نسبت به «سمت» تشریح کرد
«سمت» یکی از عرصه‌های بسیار مهم علمی کشور است

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، غلام‌رضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی بازدیدی که از سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت) داشت در گفتگویی اختصاصی با وبسایت روابط‌عمومی این سازمان به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون «سمت» پرداخته است
مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

امروز بازدیدی از «سمت» داشتید! این سازمان رو چگونه دیدید؟
در درجه اول تقدیر و تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که در مجموعه سازمان «سمت» فعالیت دارند. گرامی می‌داریم یاد مرحوم دکتر احمدی که استاد همه ما بودند و از ایشان بسیار استفاده کردیم و یکی از آثاری که از خودشان برجای گذاشتن مجموعه «سمت» است.
مجموعه «سمت» یکی از عرصه‌های بسیار مهم علمی کشور را در حوزه علوم‌انسانی است و به‌نوعی ورود بسیار مؤثر و قابل اعتنایی به این حوزه دارد به‌ویژه باتوجه‌به اینکه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از حوزه علوم و نظام آموزشی ما را علوم‌انسانی تشکیل می‌دهد.
این آثار را صرفاً از نظر پیامدها و نتایج آن در حوزه دانشجویی نباید دید بلکه و در حیطه اعضای هیئت‌علمی و مجموعه نظام آموزشی کشور و کسانی که این آثار را تولید می‌کنند نیز باید دیده شود تأثیری که تولید این آثار در دانش‌افزایی برای این دسته نیز دارد قابل‌توجه است.

تولید «سمت» را چگونه ارزیابی کردید؟
هویت یک جامعه در گرو تولیدات علوم‌انسانی آن است و این تولیدات نه صرفاً به لحاظ آموزشی بلکه سهم و نقشی که در بینش و در ساختن آن ذهنیت آحاد افراد جامعه به‌ویژه بخش نخبگان آن دارد بسیار بااهمیت است. 
وقتی می‌بینیم «سمت» علی‌رغم اهتمام به محتوای تولیداتش که نکته‌ی بسیار مهمی است به ساختار آن هم توجه ویژه‌ی دارد مانند توجهش به زبان و ادبیات فارسی بسیار رضایت‌بخش است. می‌دانیم که «سمت» برای زبان نقش کلیدی و اساسی در نظر می‌گیرد و احترامی ویژه‌ای نسبت به این مهم قائل است.
رعایت اصول و قواعدی که به‌نوعی به این زبان قوت بیشتری را می‌بخشند را هم می‌توان به‌عنوان یکی از نکته‌های قوت نشر در نظر گرفت و هم به‌عنوان امری که جامعه ما به‌ویژه جامعه علمی ما به آن نیاز دارد. 
این را به‌عنوان یکی از دستاوردهای بسیار مهم آثار «سمت» می‌بینیم به‌نوعی که در درس و آموزش مخاطبان اثرگذاری بسیار بالایی دارد.

مؤلفین و همکاران علمی «سمت» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نکته‌ای که اهمیت دارد و باید از آن یادکرد ارتباط بسیار خوبی است که مجموعه «سمت» با بخش نخبگان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مختلف کشور دارد و از دانشی که نزد آنهاست به‌خوبی بهره می‌برد همچنین ارتباط «سمت» با مجموعه‌های دیگری که در حوزه علوم‌انسانی و حوزه مطالعات فرهنگی و اسلامی فعالیت دارند هم‌افزایی و دستاوردهای بسیار خوبی را برای مجموعه داشته است. 


چشم انذار آینده «سمت» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 نکته مهمی که برای این مجموعه حائز اهمیت است و به آن توجه می‌شود این است که اهدافی که این مجموعه برای خودش در نظر گرفته آن هم باتوجه‌به شرایط و وضعیتی که ما با آن مواجه هستیم بسیار ارزنده است مانند ورودش به تولیدات الکترونیک.
طبیعتاً این نکته با حرکتی که مخاطبان به‌سوی استفاده از آموزش‌های نوین و استفاده از با فناوری‌های جدید آغاز کرده‌اند می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
البته این انتظار وجود دارد که ورود «سمت» به حوزه نشر الکترونیک وسعت بیشتری به خودش بگیرد تا علاقه‌مندان بیشتری بتوانند در داخل و خارج از کشور از آن استفاده کنند. 

 


از بیانات شما مشخص است که با سازمان و آثار «سمت» آشنایی خوبی دارید. روند روبه‌رشد سازمان «سمت» در سال‌های فعالیتش یقیناً خالی از اشکال نبوده نقطه‌نظرات خود را در این زمینه بفرمائید؟
یکی از نکاتی که به نظرم نیاز هر حوزه علمی به‌ویژه حوزه علوم‌انسانی است این است که به‌نوعی خود را با آنچه که در علوم‌انسانی و عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف وجود دارد هم‌تراز کنیم. می‌دانیم که اگر هرکجا صحبت از تنوع پارادایم‌ها و تنوع رویکردها شود بازهم این تنوع در حوزه علوم‌انسانی نسبت به علوم دیگر خیلی بیشتر است به دلیل اینکه با جهان اجتماعی و جهان انسانی و جهان فرهنگی سروکار دارند و از این بابت به نظرم جا دارد که همچنان که «سمت» با بهترین‌ها در حوزه علوم‌انسانی ارتباط خود را تقویت کند و از دانش و تجربه آنها استفاده کند.
خوشبختانه با حضور عالمان و اندیشمندانی که در مجموعه حضور دارند این کار قطعاً انجام می‌شود اما به دلیل دایره بسیار وسیع و گسترده‌ای که علوم‌انسانی دارد ما باید ارتباط خودمان را با آخرین دستاوردها و آخرین یافته‌هایی که در این عرصه وجود دارد تقویت کنیم. 
همچنین همان‌طور که پیش‌تر مطرح شده باید به بحث‌های میان‌رشته‌ای توجه ویژه داشت. محور دیگری که باید به آن توجه شود بحث‌هایی است که تحت عنوان فلسفه‌های مضاف مطرح می‌شود که خود این هم به یک نوعی گشایش‌های تازه‌ای را پیشروی عالمان قرار می‌دهد.
 به‌هرحال به یک تعبیری می‌توان گفت که «سمت» به‌نوعی باید پرسش‌ها و چالش‌های تازه‌ای که در عرصه علوم‌انسانی و اجتماعی در واقع مطرح می‌شوند را رصد کند و مدنظر قرار دهد تا بر مبنای آن بتوانند به‌نوعی هم مسئله‌شناسی لازم را داشته باشد و هم آثاری را که تولید می‌کند در راستای مصالح تازه تولید کند.

 

کلید واژه ها: مصاحبه غلام‌رضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


( ۱ )

نظر شما :