با حضور مؤلف؛

حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان نقد و بررسی می‌شود

۰۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۴۶
نشست مجازی بررسی و ارزیابی کتاب «حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان فارابی، ابن‌سینا و ملاصدرا» ۸ دی ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.
حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان نقد و بررسی می‌شود

یه گزارش روابط‌عمومی «سمت» به نقل از مهر، به همت معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و همکاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نشست مجازی بررسی و ارزیابی کتاب «حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان فارابی، ابن‌سینا و ملاصدرا» برگزار می‌شود.

نشست نقد و بررسی کتاب حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ذبیحی ریاست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و مؤلف کتاب، حسین هوشنگی و محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا می‌شود.

این نشست دوشنبه ۸ دی ماه از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰ برپا و علاقه مندان می‌توانند برای مشاهده آن به اینجا مراجعه کنند.

فصل‌های چهار گانه این اثر عبارت اند از:

فصل اول: کلیات

فصل دوم: فارابی

فصل سوم: ابن سینا

فصل چهارم: ملاصدرا

در بخشی پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «آگاهی بیشتر از گستره دانش، جداسازی حوزه‌های نظری و کاربردی علم، تبیین پیوند علوم با یکدیگر و از همه مهم‌تر دستیابی به مسائل هر علم، پاره‌ای از اهدافی است که دانشمندان کوشیده‌اند در شرح هر علمی، موضوع، تعریف، فایده و غایت آن علم را بیان می‌کنند. ضرورت و اهمیت آگاهی از موضوع، مسائل، غایت و فایده علم در دانشی همچون حکمت علمی که اساس و جوهره آن بر عمل استوار شده و هدف جوینده آن فهمیدن و در نهایت آراسته شدن به کمالات و دوری جستن از افعال نادرست است، دو چندان است.

حکمت علمی یکی از دو شاخه علوم حقیقی است. علوم حقیقی در مقابل علوم اعتباری به دو قسم نظری و عملی تقسیم شده‌اند؛ سه گانه طبیعیات، ریاضیات، الهیات زیر مجموعه حکمت نظری و اخلاقی و تدبیر منزل و سیاست مدن، شاخه‌های حکمت علمی اند، زیرا اموری (فضایلی) که بایسته انجام اند؛ اگر بایستگی انجام، مرتبط با فرد باشد، اخلاق اگر الزام به انجام در گرو مشارکت صغری (خانواده) باشد، تدبیر منزل و اگر مبتنی بر مشارکت کبری (جامعه) باشد، سیاست مدن نامیده می‌شود....»

«حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان فارابی، ابن سینا و ملاصدرا» اثر حجت الاسلام محمد ذبیحی را سازمان سمت در ۳۴۴ صفحه در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است و این کتاب برای دانشجویان رشته فلسفه و کلام در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس حکمت عملی به ارزش ۲ واحد تدوین شده است.

 


نظر شما :