در نشست هم‌اندیشی استادان درس مبانی دفاع مقدس مطرح شد:

ذبیحی: خدا به برکت خون شهدا عظمت و پیروزی در دفاع مقدس را به ما داد

۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۳۱
همایش هم‌اندیشی اساتید درس آشنایی با مبانی دفاع مقدس با همکاری مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و اداره کل استان تهران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالن اجتماعات «سمت» برگزار شد.
ذبیحی: خدا به برکت خون شهدا عظمت و پیروزی در دفاع مقدس را به ما داد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذبیحی رئیس سازمان «سمت»، سردار سرتیپ پاسدار داود عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، سرتیپ دوم پاسدار علی اصغر محسن شیخی معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و مدیر کل استان تهران این بنیاد، امیر سرتیپ دوم «سیروس نیکبخش» مدیر آموزش و اسناد  اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید هادوی مدیر بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و جمعی از سرداران و امرای ارتش و سپاه و اساتید دانشگاه برگزار شد، الزامات و راه‌های توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها، بررسی شد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذبیحی در ابتدای جلسه به سخنرانی پرداخت و بیان داشت: «هرچه داریم، از نام پرآوازه و ماندگار حضرت امام خمینی (ره) داریم که ملت ما را به تاریخ رساند؛ ما قبل از انقلاب، فاصله زیادی با تاریخ داشتیم. همچنین در کنار رنج و تعبی که شهدا در هشت سال دفاع مقدس تحمل کردند، این آوازه ساخته شد».
وی افزود: «امروز در هر جای دنیا تصمیمی گرفته می‌شود، نام ایران نیز مطرح می‌شود؛ ایران کشوری فراموش‌شده بود، که با عظمت امام خمینی (ره) به اینجا رسید. نتیجه آن دوران سخت، این بود که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک فرمانده پیروز وارد قصر صدام شد. خدا این عظمت را به برکت خون شهدا، به ما داد. به گونه‌ای که امروز، یکی از ستون‌های پشتیبانی‌کننده ما، عراق است؛ و این را امام خمینی (ره) و شهدا ساختند. به همین دلیل، تدریس مبانی دفاع مقدس، توفیق بزرگی است که نصیب اساتید حاضر در این نشست شده است». 
ذبیحی ادامه داد: «کاش همه ما، اعم از مسئولان و مردم، می‌توانستیم بیش از این به عظمت شهدا پی برده و قدردان آنها باشیم. بسیار افسوس که بعد از رفتن آن بزرگواران، سرِ دلار و طلا و مال و منال دعوا می‌کنیم؛ این برازنده کشور ما و شهدای عزیزمان نیست و تناسبی با راه و روش آنها ندارد».

در ادامه امیر سرتیپ دوم «سیروس نیکبخش» مدیر آموزش و اسناد  اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، به ارائه گزارشی در زمینه فعالیت‌ها و اهداف این مرکز برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس پرداخت. 
وی گفت: «تدریس درس آشنایی با مبانی دفاع مقدس از اهمیت خاصی برخوردار است. نسل جوان ما باید با آموزه‌های دفاع مقدس آشنا شوند و از ایثار رزمندگان و جوان‌هایی بشنوند که از پشت میز دانشگاه و مدرسه برخاستند و در مقابل هجوم همه‌جانبه ارتش بعثی عراق ایستادند. آرامش و امنیت امروز ما مدیون ایستادگی و ایثار، در همین هشت سال دفاع مقدس است».
امیر نیکبخش با اشاره برگزاری مرتب نشست‌های هم‌اندیشی اساتید درس مبانی دفاع مقدس، افزود: «این نشست‌ها با اهدافی از جمله توسعه این درس در دانشگاه‌ها و بررسی تجزیه و تحلیل و دریافت پیشنهاد از اساتید مدرس، هماهنگی و بحث و تبادل نظر و بازنگری محتوای درس، نشر و تعمیم تجربه‌های اساتید به دیگر استادان، دریافت بازخوردهای تدریس این درس در دانشگاه‌ها و ایجاد جذابیت این درس برای دانشجویان، برگزار می‌شود».
مدیر آموزش اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، به معرفی کتاب «آشنایی با مبانی دفاع مقدس» منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین (سمت) پرداخت.

سردار سرتیپ پاسدار داود عامری رئیس شورای فرهنگی اجتماعی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در سخنرانی خود در این نشست به اهمیت توسعه گفتمان دفاع مقدس و مقاومت پرداخت و گفت: «در شرف تحولی بزرگ در ترویج مبانی آشنایی با دفاع مقدس هستیم. سعی داریم فضای درس دو واحدی آشنایی با مبانی دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها کاملاً تغییر دهیم و برای غنی‌سازی این حوزه گفتمانی، تلاش‌ جدی داریم».
وی افزود: «منبع اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران، قدرت فرهنگی آن است. باید به جای بازگو کردن یک تاریخ توصیفی از سال‌های دفاع مقدس، اندیشه دفاع مقدس و مقاوت را ارائه کنیم. دفاع مقدس از نظر ما، یک اندیشه و فرهنگ است و محدود به جنگ تحمیلی نیست. در انتقال مفاهیم و معانی نباید به آن دوران محدود شویم. دوران دفاع مقدس، یک گفتمان انقلابی است؛ گفتمان مقاومت، که دفاع مقدس هم از دل آن در آمده است». 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید هادوی مدیر بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، دیگر سخنران این مراسم بود که با بررسی ابعاد مختلف دفاع مقدس، پرداختن به بعد نظامی آن را در کنار بعد معنوی، با اهمیت دانست. همچنین با مقایسه ایران با روسیه، پیروزی در دفاع مقدس را یک افتخار ملی دانست که در ایران، کمتر بدان پرداخته شده است. 

گفتنی است کتاب «آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» (دکتر هادی مرادپیری و دکتر مجتبی شربتی) توسط سازمان «سمت» منتشر شده است و به منظور آشنایی دانشجویان با مبانی دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور تدریس می شود.
 

کلید واژه ها: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس


نظر شما :