نشست هم‌اندیشی باستان‌شناسی در قرآن در «سمت» برگزار شد

۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۸ کد : ۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۰۷
نشست هم‌اندیشی باستان‌شناسی در قرآن، با حضور حجت‌الاسلام محمد ذبیحی رئیس سازمان «سمت» و تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف از سراسر کشور، در سازمان «سمت» برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی باستان‌شناسی در قرآن در «سمت» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، جلسه باستان‌شناسی در قرآن که با حضور 20 تن از استادان و محققان مطرح این حوزه، سه‌شنبه 23 مهرماه در سالن جلسات سازمان «سمت» برگزار و راهکارهای توسعه این شاخه از باستان‌شناسی، مطرح شد.
در این نشست، تعدادی از مسئولان سازمان «سمت» از جمله حجت‌الاسلام محمد ذبیحی رئیس سازمان، حمیدرضا خادمی رئیس پژوهشکده «سمت»، کورش فتحی واجارگاه معاون پژوهشی، محمدرضا سعیدی معاون نظارت علمی- فنی، شهره روغنی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی، ‌زهرا ابوالحسنی مدیر پژوهشی و حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی عضو هیئت علمی این سازمان، حضور داشتند.
محمدرضا سعیدی معاون نظارت علمی- فنی و مدیر گروه باستان‌شناسی «سمت»، در ابتدای نشست ضمن ارائه اجمالی از فعالیت‌های سازمان «سمت» در زمینه باستان‌شناسی در قرآن، به علاقه و توجه ویژه مرحوم دکتر احمد احمدی به این رشته اشاره کرد.
وی افزود: «حمایت‌های مرحوم استاد احمد احمدی در تداوم رشته باستان‌شناسی پس از انقلاب بسیار تأثیرگذار بود. در سالهایی که بازنگری دروس دانشگاهی انجام شد، به پیشنهاد ایشان ایجاد درسی با عنوان بررسی تکوین و تطور باستان‌شناسی در قرآن کریم، اضافه شد».
مدیر گروه باستا‌شناسی «سمت» تصریح کرد: «دکتر احمدی توجه ویژه‌ای به این عرصه داشتند و آقای دکتر ذبیحی نیز بر این امر تأکید دارند و با نظر ایشان این جلسه تشکیل شد. این جلسه نمود پیوند حوزه و دانشگاه است».
سعیدی گفت: «این نشست گام اول مسیری است که ان‌شاالله منجر به اتفاق‌هایی خوب در این حوزه شود و این کار فراتر از حوزه ملی و جهان اسلام است. اولین گام‌های باستان‌شناسی در جهان، از کتاب تورات برگرفته شده است و به نظرم ما در این زمینه، نسبت به قرآن بی‌مهری کرده‌ایم. که امیدواریم به دست و یاری اساتید حاضر در این جلسه، به ثمر برسد».
وی بیان کرد: «این کار، کوتاه‌مدت نیست. قصد داریم در اولین نشست، نقشه راه اولیه را تهیه کنیم و به اهداف تعیین شده دست یابیم و در ادامه، در قالب شوراها و کمیته‌های تخصصی کار را پیش ببریم».
در ادامه جلسه، اساتید حاضر در نشست از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف که از مؤلفان و محققان بنام در زمینه باستان‌شناسی در قرآن هستند، به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

کلید واژه ها: باستانشناسی در قرآن باستان شناسی در قرآن سازمان سمت


( ۱ )

نظر شما :