از تازه‌های نشر «سمت»؛

«روش‌ ها و فنون نمایه‌‌سازی و چکیده‌‌نویسی» منتشر شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۹۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۵۷
سازمان مطالعه و تدوین به تازگی کتاب «روش‌ ها و فنون نمایه‌‌سازی و چکیده‌‌نویسی» را منتشر کرد.
«روش‌ ها و فنون نمایه‌‌سازی و چکیده‌‌نویسی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، کتاب «روش‌ ها و فنون نمایه‌‌سازی و چکیده‌‌نویسی» یکی از جدیدترین آثار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها» است که در ۳۱۶ صفحه  برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی برای درس «روش‌ها و فنون نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. علاوه بر این، کتاب حاضر برای دروس «نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی» در دوره کارشناسی ارشد (گرایش مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی)، «نمایه‌سازی و نمایه‌های موضوعی» در دوره کارشناسی ارشد (گرایش علم‌سنجی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی) و «نمایه‌سازی» برای رشته فناوری اطلاعات دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز مناسب است و در مجموع، برخی از مطالب آن می‌تواند برای همه افراد علاقه‌مند به یادگیری نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی مفید باشد.

به نقل نویسندگان کتاب: «نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی یکی از درسهای تخصصی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می‌شود. انتظار می‌رود دانشجویان پس از فراگیری مباحث حوزه نمایه‌سازی، با این علم در نظر و عمل، و نیز با مباحث نوظهور آن که به سبب فناوری‌های نوین اطلاعاتی دچار تغییرات و تحولات زیادی شده است، آشنا شوند. بدین‌منظور تاکنون کتاب‌هایی در ایران اعم از ترجمه و تألیف منتشر شده است. اگرچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد مبحث نمایه‌سازی از منابع غنی بسیاری برخوردار باشد، اما مروری بر این منابع از ضعف‌ها و خلأهای چندی حکایت میکند. ازجمله این ضعف‌ها می‌توان به کم‌توجهی به نمایه‌سازی منابع اطلاعاتی با تشریح مبحث اطلاعات، مباحث نمایه‌سازی نوین نظیر نمایه‌سازی ماشینی، نرم‌افزارهای نمایه‌سازی، نمایه‌سازی در محیط وب، نمایه‌سازی مردمی و ابزارهای کنترل واژگانی نوین مانند هستی‌شناسی‌ها اشاره کرد. موارد ذکر شده نتیجه فناوری‌های نوینی است که حوزه نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی را تحت تأثیر قرار داده است. درمجموع نبود جامعیت در مباحث نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی، به نحوی که پاسخگوی نیازهای یک حرفهمند باشد مهمترین کاستی منابع پیشین است. 

بر این اساس، کتاب حاضر تلاشی است برای بررسی جامع مباحث نمایه‌سازی و رفع کاستیهای این حوزه، به ویژه در زمینه تشریح مفاهیم مرتبط با نمایه، انواع آن، ساختار نمایه، اثرگذاری فناوری بر نمایه و مباحث مرتبط با آن، نظیر نرم‌افزارها و نمایه‌سازی وب. بدین‌منظور در تدوین این کتاب سعی شده است که پس از تبیین ماهیت اطلاعات، با بررسی تمام متون مرتبط، گزارشی جامع از انواع نمایه‌ها، ساختار نمایه و دیدگاه‌های مرتبط با نمایه‌سازی ارائه شود. ... »

کلید واژه ها: تازه‌های نشر علم اطلاعات و دانش‌شناسی


نظر شما :