مؤسس

استاد فقید دکتر احمد احمدی در سال ۱۳۱۲ ه.ش (1933 م) در یکی از روستاهای ملایر به دنیا آمد، پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمی بروجرد رفت و در مدت پنج سال دروس مقدماتی را تا اواخر سطح فرا گرفت و سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) در محضر استاد علامه طباطبائی (ره)، بقیه دروس سطح و خارج فقه و اصول را در محضر آیات عظام بروجردی، سلطانی، مشکینی، محقق داماد، نجفی مرعشی و امام خمینی رضوان‌‌الله علیهم فرا گرفت و هم‌زمان دکترای فلسفه غرب را هم در دانشگاه تهران گذراند. احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و نیز بیش از دو دهه فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرد.

دکتر احمدی یکی از معدود چهره‌های فرهیخته حوزه و دانشگاه است که در هر دو نهاد علمی فرهنگی، هم درس خوانده و هم درس داده است. در کنار تربیت شمار فراوانی طلبه فاضل و دانشجو و دانش‌پژوه، آثار ارزشمندی در قالب تألیف و ترجمه و حدود ۷۰ مقاله منتشر کرد.

دکتر احمدی علاوه بر اینکه از بانیان اصلی و محوری دانشگاه تربیت مدرس بود، چهارده سال نیز به عنوان رئیس دانشکده علوم انسانی در این دانشگاه فعالیت داشت. سازمان «سمت» را خود وی در سال ۱۳۶۴ بنیاد نهاد و تا پایان عمر خود در سال ۱۳۹۷ مسئولیت آن را برعهده داشت.

این استاد فقید از ۵ دی ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بود.

دکتر احمد احمدی سال ۱۳۹۶ دکتر محمد ذبیحی را به عنوان قائم مقام رئیس و معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منصوب کرد و پس از درگذشت ایشان، در خردادماه ۱۳۹۷ و با ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرستی سازمان «سمت» به دکتر محمد ذبیحی واگذار شد.

 

آثار

 

کتاب‌ها:


تأملات در فلسفه اولی، رنه دکارت، احمد احمدی (مترجم)، تهران: سازمان سمت، چاپ هفتم، ۱۳۸۷.


نقد تفکر فلسفی غرب، اتین ژیلسون، احمد احمدی (مترجم)، تهران: سازمان سمت، چاپ سوم، ۱۳۸۷.


بن‌لایه‌های شناخت، احمد احمدی، تهران: سازمان سمت، چاپ اول، ۱۳۸۸


مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه، غلامحسین ابراهیمی دینانی و احمد احمدی، تهران: سمت، ۱۳۸۰


پادزهر در دفع انکار نزول وحی: پاسخی فشرده به کتاب بسط تجربه نبوی، قم: بوستان کتاب قم، ۱۳۹۵


تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق، امانوئل کانت، احمد احمدی (مترجم)

 


مقاله‌ها:

۱. تجربه حسی و رابطه آن با کلیت و استقراء، خردنامه صدرا، شماره ۱۶، ۱۳۷۸.

۲. تفسیر قرائتی دیگر از آیات اول سوره روم، بینات، شماره ۱۸.

۳. در باب امکان در باب فلسفه کانت، نامه مفید، شماره ۳۹، ۱۳۸۲.

۴. دروس عمومی: گذشته، حال و آینده، سخن سمت، شماره ۵، ۱۳۷۸.

۵. ریشه‌یابی تعارض علم و دین، پیام حوزه، شماره ۲۰.

۶. نمونه‌ای از مطالعات میان‌‌رشته‌ای: اصل هوهویت، سخن سمت، شماره ۵، ۱۳۷۸.

۷. ماهیت و وجود در ابن‌سینا و ابن‌رشد و نقد آن.

۸. سنت و مدرنیته، اندیشه حوزه، شماره ۲۳، ۱۳۷۹.

۹. عقل و رابطه آن با دین و عرفان، گزارشهای علمی، شماره ۱۰.

۱۰. فرضیه‌ها و کارامدیهای فلسفه در خدمت به دین، پگاه حوزه، شماره ۵۳.

۱۱. زمان از نظر صدرا و کانت و نقد نظر کانت، همایش صدرا، شیراز.

۱۲. چالشهای فرهنگی با رویکردی به مباحث کلام جدید، مشکوه، شماره ۷۱، ۱۳۸۰.

۱۳. اعتبار و روایی قرائتهای مختلف از دین، کیهان فرهنگی،‌شماره ۱۷۲، ۱۳۷۹./مصاحبه/

۱۴. قضایای چهارگانه کانت و نقد آنها، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۸۹.

۱۵. اتحاد عالم و معلوم و تأثیر آن در بحث علیّت.

۱۶. قضیّه شرطی همان حملی است، دانشگاه تبریز.

۱۷. ماهیّت تجربه حسّی، مجله علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز.

۱۸. ضرورت، فصلنامه فلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران گروه فلسفه، شماره ۱، سال ۱۳۷۹.

۱۹. علم تصور است یا تصدیق؟

۲۰. نقدی بر نظریه هیوم در باب علیّت، یادنامه آیهالله حسن‌زاده آملی، پژوهشگاه علوم انسانی، سال 1374.

۲۱. پیوند هست و باید، مؤسسه توسعه دانش و پژوهش.

۲۲. ماهیّت حمل.

۲۳. نیّت و تأثیر آن در مسائل دینی و اخلاق و قانون (به فارسی و انگلیسی).

۲۴. رابطه صفات با ذات، مقدمه جلد 6 اسفار، بنیاد صدرا.

۲۵. گامی در جهت حلّ نزاع میان اصالت وجود و اصالت ماهیّت، یادنامه حکیم سبزواری، تربیت معلم سبزوار، سال ۱۳۷۴.

۲۶. لاهیجی و اصالت ماهیّت، یادنامه لاهیجی، وزارت ارشاد، سال ۱۳۷۴.

۲۷. ماهیّت و جعل از دیدگاه میرداماد، یادنامه میرداماد و میرفندرسکی، فرهنگستان علوم، سال ۱۳۸۴.

۲۸. خلط شناخت‌شناسی و هستی‌شناسی در نزاع اصالت وجود و اصالت ماهیّت، مجله پژوهش و حوزه، شماره 2.

/ترجمه انگلیسی هم در ISI چاپ شده/

۲۹. مغالطه کنه و وجه در نظریه تکثر قرائت دین، نشر ظفر، قم، سال ۱۳۸۰.

۳۰. اصل علیّت و رابطه آن با تشکیک وجود، یادنامه مرحوم شهید قدّوسی، نشر شفق، سال ۱۳۶۳.

۳۱. ایزوتسو و زبان وحی، انتشارات دانشگاه تهران، سال ۱۳۸۲.

۳۲. مربّی خاموش (= عاشورا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، سال ۱۳۷۶.

۳۳. آثار تربیتی اصول عملیه و قواعد فقهیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم./مستقل نیز چاپ شده/

۳۴. اسلام و محیط زیست با تأکید بر حمایت از حیوانات، شرکت نفت.

۳۵. سهروردی و حکمت عملی، کنگره سهروردی، دانشگاه زنجان.

۳۶. ادراک حسّی از دیدگاه ابن‌سینا و کانت، استانداری همدان، سال ۱۳۸۶.

۳۷. حقوق حیوان در اسلام.

۳۸. ترجمه مصدر و تمییز در عربی، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه تبریز.

۳۹. بررسی نظر شیخ مفید پیرامون حیات برزخی، مجموعه مقالات کنگره شیخ مفید، دانشگاه قم.

۴۰. مناجات نظامی زخمه روح، دانشگاه تبریز، سال ۱۳۷۵.

۴۱. استغراق در مولانا و ابن فارض، مجله علوم انسانی دانشگاه تهران./تبدل حواس/

۴۲. سعدی و حسن و قبح افعال./مجموعه مقالات ذکر جمیل سعدی/

۴۳. اساس اخلاق نزد غزالی.

۴۴. بلای تقلید در ترجمه قرآن کریم، مجله بیّنات، قم، مؤسسه معارف امام رضا (ع).

۴۵. دریا و سبو یا اخلاق توحیدی و معیار حدّ وسط، کنگره نراقیین، دانشگاه قم.

۴۶. کانت و کان تامّه یا تبیین قضّیه وجودی با دیدگاهی ابداعی؟

۴۷. تبیین ماهیّت حقّ،‌نقدی بر اعلامیه حقوق بشر، ارائه شده در همایش حقوق بشر در کشور پرتغال، سال ... .

۴۸. رابطه عقل و عرفان ـ در این مقاله عقل به معنای فهم گرفته شده، مجله دانشگاه باقرالعلوم قم، شماره ۲.

۴۹. ارتباط فیزیک و متافیزیک، فروغ اندیشه، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه قم، سال ۱۳۸۳.

۵۰. امکان ترجمه ـ نقدی بر نظر کواین که می‌گوید: ترجمه ممکن نیست، دانشگاه تبریز.

۵۱. ازدواج و پیشگیری در اسلام.

۵۲. علی و علم غیب، دانشگاه مازندران.

53. طرح و نقد براهین وجود ذهنی در منظومه سبزواری (ره) کنگره جهانی شهید مطهری در 1393.

54. صدقات علی علیه السلام ـ کنگره غدیر در نجف اشرف، 1393.

55. امام علی (ع) و صفات خداوند کنگره غدیر در نجف اشرف 1393.

56. نگاهی گذرا به تفسیر البیان ـ آیه‌الله خویی ـزیر چاپ

بروزرسانی: 97/08/07