کتاب «معماری مدارس پایدار» منتشر شد

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۳ کد : ۲۷۸ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۳۸۷۰
کتاب «معماری مدارس پایدار» اثر لیزا گلفاند با همکاری اریک کوری فرید را حمیدرضا عظمتی و سمیه پورباقر ترجمه و توسط سازمان سمت در ۴۱۶ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۴۷ هزار تومان منتشر شد.
کتاب «معماری مدارس پایدار» منتشر شد

لیزا گلفاند، از جملۀ کارشناسان برجسته در طراحی و ساخت مدارس سبز و مدیر عامل شرکت معماران گلفاند در سانفرانسیسکو است. وی با بیش از سه دهه تجربه، در کمیتۀ فنی همکاری کالیفرنیا برای مدارس با کارایی بالا (CHPS) خدمت کرده است. شرکت برندۀ بسیاری از جوایز طراحی‌های پایدار بوده است و جزء پیشگامان روش‌های ابتکاری اجرایی در گسترۀ معماری پایدار است. همکار وی اریک کوری فرید، نیز مدیر مؤسسۀ معمار ارگانیک است که در سانفرانسیسکو و پالم اسپرینگز کالیفرنیا فعال است. وی به عنوان یک متخصص پایداری در سطح ملی، شناخته شده است و تألیفاتی در این زمینه دارد که انتشارات وایلی آن‌ها را منتشر کرده است.

در مقدمه مترجمان این اثر آمده است: «کتاب حاضر مجموعۀ کاملی از طراحی، ساخت و ادارۀ یک مدرسۀ پایدار، به عنوان راهنمایی جامع و عملی، قابل استفاده است، همچنین ارائۀ نمونه‌های واقعی مورد بررسی در آن، بیانگر و معرف مثال‌های عملی مدارس پایدار است که ساخته ‌شده و در حال نگهداری و بهره‌برداریند، بنابراین به عنوان الگویی برای ساخت مدارس پایدار قابل استنادند. ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی با تکیه بر اصول مدارس پایدار، نه تنها کاری دشوار و بعید نیست، بلکه شاهدان آن نوید دهندۀ موفقیت گام نهادن در این مسیرند.»

مترجمان در جایی دیگر از مقدمه آورده‌اند: «این کتاب به شکلی تنظیم‌ شده است که همگی مراحل معماری مدارس پایدار را پوشش ‌می‌دهد. در ابتدا به ‌ضرورت و فواید برپایی مدارس پایدار پرداخته شده، سپس گام‌های مورد نیاز برای گرد هم آوردن اعضای انجمن مدرسه و گروه طراحان، مربیان و پیمانکاران برای شروع کار ساخت مدرسه معرفی می‌شوند، پس از آن به بررسی اندیشه‌های اولیه‌ای که مدارس را شکل می‌دهند، سامانه‌هایی که در ادارۀ آن‌ها نقش دارند و مصالحی که در ساختنشان به کار می‌روند، پرداخته می‌شود. در فصل‌های مربوط به مزایده و ساخت‌وساز، چگونگی تشکیل گروه سازندۀ مدرسه و همچنین شیوۀ مدیریت منابع انرژی نیز در فرایند ساخت و اثرات محیطی آن‌ها مطرح می‌شود.»

نویسندگان در دیباچه هدف کتاب را چنین بیان کرده‌اند: «هدف این کتاب این است تا در نقشه‌کشی، طراحی، ساخت و ادارۀ یک مدرسۀ پایدار به شما کمک کند، این کار شدنی است. چنین کاری در مکان‌هایی بعید انجام شده است و باید در بسیاری از دیگر مکان‌ها هم انجام شود.

هدف دیگر کتاب، این است که به شما نشان دهد چگونه چنین کاری شدنی است. با توجه به باری که شیوۀ زندگی امروز بشر برای منابع موجود در سیارۀ زمین و همچنین دیگر مخلوقات ساکن در آن ایجاد کرده است، ما باید در بسیاری از فعالیت‌های کنونی‌مان، تجدیدنظر کنیم و فرزندانمان را هم طوری تربیت کنیم که دربارۀ این فعالیت‌ها بیشتر فکر کنند. خود مدارس، فعالیت‌های مهمی را دربر می‌گیرند. اگر مدارس کاری هم انجام ندهند، کاهش مصرف انرژی و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها گامی مثبت به حساب می‌آید. افزون بر این، مدرسه جایی است که فرزندانمان در آن برای اولین بار با جامعه‌شان روبه‌رو می‌شوند و همان‌قدر که در آن به حرف‌هایمان گوش می‌دهند، اعمالمان را هم زیر نظر می‌گیرند. هر آنچه ما در طراحی مدارس به نمایش می‌گذاریم، در آینده به شکلی تصاعدی در جامعه توسعه.»

در جایی دیگر معیار موفقیت مدارس پایدار را به این صورت بیان کرده‌اند: «معیار موفقیت یک مدرسۀ پایدار از نظر ما کیفیت محیط آموزشی است. محیط یک مدرسۀ پایدار باید نور کافی داشته باشد؛ هوای تازه در آن جریان داشته باشد و همچنین باید شاد و راحت باشد. همان‌طور که طبیعت برای ما جای کافی دارد، پردیس یک مدرسۀ پایدار هم باید جای کافی برای طبیعت داشته باشد. یک مدرسۀ پایدار در زندگی خانواده‌های کودکان مرکزیت دارد و مکانی ممتاز و آرام برای رشد و پیشرفت کودکان است. ما به تیم‌های طراحی که چنین محیطی را با موفقیت در مدارس عمومی، ساختمان‌های قدیمی، شهرها و بر روی کوه‌های مرتفع ایجاد کرده‌اند، ادای احترام می‌کنیم و نمونۀ کارهای آنان را در این کتاب ارائه می‌کنیم؛ با این امید که روزی فرا برسد که تمامی مدارسی که ساخته می‌شوند مدارس پایدار باشند.»

 

کلید واژه ها: مدارس پایدار مدارس طراحی مدرسه مدرسه پایدار معماری مدارس پایدار معماری مدارس معماری مدرسه لیزا گلفاند اریک کوری فرید حمیدرضا عظمتی سمیه پورباقر


نظر شما :