محمد ذبیحی سرپرست سازمان «سمت» در مراسم هفته پژوهش:

سعی کردیم چراغ پر فروغی که مرحوم احمدی روشن کرده بود خاموش نشود

۱۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۳ کد : ۴ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۳۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذبیحی سرپرست سازمان «سمت» در مراسم هفته پژوهش در این سازمان، گفت: «در دوران سرپرستی‌ام، اولین تفاهنامه را با دانشگاه رضوی منعقد کردیم که تبرک باشد و در شهرهایی مانند ایلام و کردستان نیز تفاهنامه‌های دیگری امضا کردیم و سعی کردیم چراغ پر فروغی که مرحوم احمدی برافروخته بود، خاموش نشود».
سعی کردیم چراغ پر فروغی که مرحوم احمدی روشن کرده بود خاموش نشود

به گزارش روابط عمومی «سمت»، در مراسم «هفته پژوهش با محوریت پژوهش‌های علوم انسانی» که به مناسبت هفته پژوهش 27 آذرماه در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذبیحی سرپرست سازمان «سمت» در سخنان خود ضمن خوشآمدگویی به حاضران در جلسه، گفت: «به هر گوشه این جلسه که نگاه می‌کنم، اساتید بزرگ علم انسانی حضور دارند. به ویژه آقای غلامی که به‌حق استاد من بودند و استاد بزرگم آقای حداد عادل که 4 واحد درس خدمتشان گذرانده‌ام. این بزرگوران، صاحبان اصلی این خانه هستند و من اینجا مهمانم».

 

وی به برخی فعالیت‌های خود پس از انتصاب به عنوان سرپرست این سازمان اشاره کرد و گفت: «تاکنون با وضعیت دشواری که پیش آمد، توانستیم 6 میلیارد تومان بودجه جذب کنیم و اولین تفاهنامه را با دانشگاه رضوی منعقد کردیم که زیر سایه امام هشتم علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) تبرک شود و در ادامه تفاهم‌نامه‌های دیگری نیز از جمله با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کردستان و ایلام نیز منعقد شد و سعی کردیم چراغ پر فروغی که مرحوم احمدی برافروخته بود، خاموش نشود».

وی افزود: «در همین راستا، تفاهم‌نامه‌ای که سال 92 توسط استاد مرحوم دکتر احمدی امضا و آغاز شده بود را ادامه دادیم. «سمت» و شورای تحول، هر دو در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و عهد دارند که به این نظام خدمت کنند. کتاب و درس، توصیه‌پذیر و بخشنامه‌پذیر نیست و هدف شورای تحول و «سمت» همین است و ما به آن احترام می‌گذاریم. کتاب و درس، باید دانشجوپسند و دانشگاه‌پسند باشد».

ذبیحی در ادام گفت: «در همین راستا نیز، 14 کتاب را به صورت مشترک با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی منتشر کردیم و 200 اثر هم در دست انتشار داریم. خواجه نصیرالدین طوسی، استاد در همه حوزه‌ها بود. او می‌گوید بپذیرید در غایت همه ما با هم مشترکیم و علمی که موصل به درگاه خداوند نباشد، علم نیست».

سرپرست سازمان «سمت» در پایان صحبتش گفت: «امیدوارم وزیر محترم علوم با همکاری آقای دکتر حداد عادل و ما، بتوانیم خدمتی به نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم. آن کسی که سازمان «سمت» را بنا نهاد، هیچ آرزویی نداشت و همه همتش، تحقیق و پژوهش بود». 

 

وزیر علوم: باید استعدادهای توانمند را به سوی تحصیل در علوم انسانی سوق دهیم

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) که در محل این سازمان برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های مرحوم دکتر احمدی، بنیانگذار سازمان «سمت»، بیان داشت: «من از دوران گذشته که خدمت آن مرحوم می‌رسیدم، احساس شاگردی به ایشان داشتم و روزهای آخر هم که نزد او بودیم، همواره نگران مجموعه «سمت» و توسعه و پیشرفت آن بود».

وزیر علوم با بیان اینکه سازمان «سمت» از ابتدای تأسیس و در حین رشد و توسعه، از مراکز مورد اعتماد در چاپ و نشر کتب دانشگاهی بوده است، گفت: «از ضمانت‌هایی که دانشگاه‌ها در مورد سازمان «سمت» به آن توجه داشتند، حضور مرحوم احمدی در رأس این سازمان بود؛ زیرا آن مرحوم همه آثار منتشره شده توسط این سازمان را می‌خواند که ایرادی نداشته باشد و از این نظر کتاب‌های «سمت» همواره با اعتبار خوبی در دانشگاه‌ها پذیرفته شده است».

وی با بیان اینکه باید در بخش‌های اجرایی و سیاست‌گذاری، جوانان را به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی علاقه‌مند کنیم، گفت: «گاهی مسیر یک کاری را نگاه می‌کنیم و می‌گوییم چه زمانی به مقصد می‌رسیم، اما واقعیت این است که راه طی شده هم کم نیست؛ شاید در دانشگاه‌ها نتوانستیم به حدی که لازم است علوم انسانی را در جایگاه راستین خود بنشانیم و دلیلش هم این است که نتوانستیم جوانان را به آن علاقه‌مند کنیم و باید رقابت مراکز علمی را برای ورود به علوم انسانی، ایجاد و تشدید می‌کردیم».

وزیر علوم افزود: «در حوزه اجرایی ستاد وزارت علوم شاید انگیزه‌های کوچکی را بتوانیم فراهم و استفاده کنیم، اما چاره کار نیست و تقاضا دارم روی این موضوع کار شود و می‌توان با داشتن مجموعه‌ای از استادان، این رغبت را اگر نه در میان همه علاقه‌مندان، بلکه بخش متناسبی از دانشجویان ایجاد کرد. زیرا جهان امروز توسط صاحبان اندیشه در علوم انسانی سیاست‌گذاری و مدیریت می‌شود».

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های اساتید، این زمینه فراهم شود که بتوانیم استعدادهای توانمند را به سوی تحصیل در علوم انسانی و تأمین پشتوانه علمی آینده کشور سوق دهیم».

رئیس شورای تحول: قیمت آثاری که در «سمت» منتشر می‌شود، نصف قیمت آثاری است که دیگران چاپ می‌کنند

غلامعلی حداد عادل طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: «روز پژوهش در واقع روز وزارت علوم است، اینکه جناب غلامی در چنین روزی به سازمانی می‌آید که کارش مطالعه و تدوین علوم انسانی است، پیامی دارد و آن پیام این است که در این وزارتخانه، علوم انسانی به عنوان علم شناخته می‌شود و اعتبار دارد».
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: «معروف است که دو چیز هر چه قدیمی‌تر باشد بهتر است، یکی مدرسه و دانشگاه و دیگری دوست و رفیق. من اکنون در مدرسه‌ای هستم که سال ۳۴ سال از آغاز کارش می‌گذرد؛ تأسیس سازمان «سمت» در سال ۱۳۶۳ تصویب شد و در عمر 40 ساله نظام جمهوری اسلامی، یک مؤسسه ۳۴ساله، مؤسسه‌ای باسابقه محسوب می‌شود. این مؤسسه به دست کسی تأسیس شده است که من و او سابقه دوستی 50 ساله داشتیم. انصافاً مرحوم احمدی سرمایه خوبی برای نظام جمهوری اسلامی بر جای گذاشت».
 
وی افزود: «او مرد غیرت و همت بود، بسیار نسبت به دین، خدا و انقلاب و اسلام غیور بود؛ یعنی زمانی که امر ناهنجار و انحرافی را می‌دید، بسیار عصبانی می شد. او مرد پرکاری بود و بسیاری از آثاری را که در «سمت» چاپ می‌شد، خودش می‌خواند.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای تحول، گفت: «این شورا سابقه در انقلاب فرهنگی دارد و نتیجه یک فرایند پر فراز و نشیب از اول انقلاب تا امروز است. در تحول علوم انسانی چهار موضع و چهار موضوع وجود دارد؛ چهار موضوع شامل اسلامی کردن علوم انسانی، بومی‌سازی علوم انسانی، روزآمدی علوم انسانی و کارآمدی علوم انسانی می‌شود. تحول و ارتقا از نظر ما این چهار مؤلفه را شامل می‌شود که این علوم انسانی از منظر مفهومی و مبنایی، حول انسانی شکل گیرد که قرآن به ما معرفی می‌کند و در عین حال توجه به مسائل ایران داشته باشد. ما تحقق این چهار موضع را در این چهار موضوع دنبال می‌کنیم که شامل برنامه‌های آموزشی و درسی و محتوایی، استاد، دانشجو و پژوهش می‌شود».

وی اظهار کرد: «در شورای تحول ۱۶ رشته از رشته‌های علوم انسانی موجود را اولویت دادیم و امر تحول را به دست استادان مشخص در هر رشته سپردیم، در حدود ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه، هرکدام در رشته خودشان با اعتقاد به تحول و ارتقای علوم انسانی گرد آمدند و جلسات منظم دارند و حاصل این کار در 8 سال گذشته به اینجا رسیده است که ما در حدود ۸۰ برنامه آموزشی و درسی دانشگاهی را از نو تدوین کردیم».

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: «من به آقای غلامی اطمینان می دهم که ما در شورای تحول کاری را سرهم بندی نمی‌کنیم. هستند کسانی که بگویند ما کُند کار می‌کنیم و درست هم هست، اما نوع کار ما اینگونه است. کار زود همیشه خوب نیست. برنامه‌ریزی درسی دانشگاه را که ملتی می‌خواهد برایش عمر صرف کند و مفید باشد، نمی‌توان زود انجام داد».

حداد عادل تصریح کرد: «انتظار ما از وزیر علوم این است که برنامه‌های ما را در شورای تحول حمایت کنند و اگر در کار ما جایی نقص وجود دارد، گوشزد کنید تا برطرف کنیم. شکی نیست که در گوشه و کنار افرادی هستند که اصلاً اعتقادی به تحول علوم انسانی ندارند و معتقدند که علم، علم است و شرقی و غربی ندارد و لذا علوم انسانی را می‌توانیم از غرب بگیریم. در نتیجه این دسته مخالفت کرده و جوسازی می‌کنند».

وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت: «ما از وزارت علوم می خواهیم که از کارمان پشتیبانی کند، کار ما فقط جنبه اسلامی‌سازی نیست، بلکه به جنبه‌های بومی به اندازه اسلامی‌سازی اهمیت می‌دهیم و اصرار داریم که مسائل ایران در برنامه‌ها منعکس شود».
 
 حداد عادل در مورد سازمان «سمت» اظهار کرد: «روزی که مرحوم احمدی سازمان «سمت» را تأسیس کرد، همان روز باید شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در کنارش به وجود می‌آمد که کتاب تألیف کند و به سازمان «سمت» بدهد، اما آن زمان امکان نداشت که این اتفاق بیفتد. مرحوم احمدی هم همین را عنوان می‌کردند».

وی افزود: «اکنون سازمان «سمت» سازمان نیرومندی شده است و انتشار بیش از 2200 جلد کتاب در یک مؤسسه انتشاراتی در هر جایی از جهان، افتخار است. انصافاً «سمت» مشکلی را در کشور حل کرده و نیاز دانشجویان علوم انسانی به کتاب را تا حدودی رفع کرده است. حُسن دیگر این سازمان آن است که قصد سودجویی ندارد و قیمت آثاری که در «سمت» منتشر می‌شود، نصف قیمت آثاری است که ناشران دیگر چاپ می‌کنند».
 
حداد عادل در ادامه گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده از دل گروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، چند هزار کتاب جدید تألیف شود. در حال حاضر ۲۶۶ جلد کتاب تألیفی را در زنجیره تولید داریم و با سازمان «سمت» هم قرارداد امضا کرده‌ایم. یعنی در گروه‌های ما در شورای تحول، یک استاد از «سمت» حضور دارد تا در مورد آثار اظهار نظر کند. در واقع ما در شورای تحول زمانی به کتاب مُهر تأیید می‌زنیم که سه کارشناس آن را تأیید کنند که یکی از آنها از سازمان «سمت» است. در واقع شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در طول سازمان «سمت» بدانید یعنی از شورا کتاب تألیف می‌شود و به سازمان «سمت» می‌آید».

در پایان این آئین از طرف وزیر علوم و رئیس شورای تحول، به پاس زحمات 33ساله استاد فقید دکتر احمد احمدی، لوح تقدیری به وحید احمدی فرزند وی اهدا شد و پژوهشگران برتر سازمان «سمت» (ابراهیم رضایی، مهری بهرام‌بیگی و ملیحه صابری) و دو تن از محققان شورای تحول و ارتقای علوم انسانی (غلامرضا شمس و مجید جهانی) تقدیر شدند. همچنین از دو عنوان کتاب «آسیب‌شناسی روانی کودک و نوجوان» و «سبک شیرین نو در ادبیات ایران و ایتالیا» که با همکاری مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی منتشر شده بود، رونمایی شد و از مؤلفان این دو اثر، ایمان منسوب بصیری و علی‌اکبر ارجمندنیا، به عنوان مؤلفان برتر هفته پژوهش تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است این مراسم با حضور تعداد کثیری از چهره‌های علمی و دانشگاهی برگزار شد و از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش، وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه در این مراسم حضور داشتند.

 

کلید واژه ها: سازمان سمت هفته پژوهش حداد عادل وزیر علوم


نظر شما :