برگزاری نشست مبانی فلسفی تحول در علوم انسانی براساس منظومه معرفتی امام خمینی (ره)

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵ کد : ۴۰۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۰۱
نشست مبانی فلسفی تحول در علوم انسانی براساس منظومه معرفتی امام خمینی (ره) در روز دوشنبه شانزدهم خردادماه سالجاری در محل سازمان «سمت» با حضور سرپرست سازمان و اعضای هیأت علمی «سمت» و با سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه برگزار شد.
برگزاری نشست مبانی فلسفی تحول در علوم انسانی براساس منظومه معرفتی امام خمینی (ره)

در ابتدای این نشست دکتر مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان «سمت» در سخنان خود ضمن خیر مقدم به دکتر خسروپناه، تبیین ابعاد منظومه معرفتی امام (ره) و شناساندن آن به جامعه علمی کشور را از جمله وظایف سازمان «سمت» دانست و بر اهمیت انجام اقدامات جدی در این راه، تأکید ورزید. 

دکتر خسروپناه در سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید دکتر احمدی (طاب ثراه)، از خدمات ایشان در عرصه‌های علمی حوزه و دانشگاه تجلیل کرد و وی را از علاقمندان و فعالان مبحث کرسی‌های نظریه‌پردازی دانست. 

دکتر خسروپناه در سخنان خود، علم و مبانی فلسفی را بنیانی اثر گذار و اساس علوم انسانی دانست و در این راه امام خمینی (ره) را شخصیتی حوزوی امّا متفاوت از سایر بزرگان دانست که فقط به فقه بسنده نکرده بلکه به علوم عقلی و عرفانی به معنای واقعی کلمه تسلط داشت، چنانکه بیانات ایشان چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن دارای یک منظومه فکری نظام مند و روشن بوده است. سخنران مراسم منظومه فکری مبتنی بر توحید امام خمینی (ره) را کاربستی برای سایر علوم برشمرد و دیدگاه‌های امام راحل را متأثر از نظرات دانشمندانی همچون ابن عربی و ملاصدرا دانست. معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مبانی فکری و انسان شناسی دارای نقش غیر قابل انکاری در تعالی علوم انسانی دانست بگونه‌ای که ساحت منظومه فکری امام راحل پرورش دهنده شخصیت‌های برجسته‌ای در زمینه توسعه و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، و این افراد با اعتقاد راسخ به منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) رشد و مو یافته‌اند. 

دکتر خسروپناه در خاتمه سخنان خود بیان داشت که در علوم انسانی می‌بایست به ۳ ساحت روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی (در جهت تعالی علوم انسانی) توجه داشت و این منظومه معرفتی امام راحل و مقام معظم رهبری است که تمدن‌ساز می‌باشد. 

پیش از سخنان آقای دکتر خسروپناه، دکتر خادمی عضو هیأت علمی و مسئول بسیج اساتید سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، در سخنان کوتاهی ضمن خیرمقدم به سخنران مراسم، برگزاری این نشست را از جمله اقدامات تبیینی بسیج اساتید سازمان «سمت» برشمرد.

مشروح سخنان آقای دکتر عبدالحسین خسروپناه بزودی و از طریق سایت سازمان «سمت» در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

کلید واژه ها: دکتر خسروپناه علوم انسانی امام خمینی مبانی فلسفی تحول در علوم انسانی دکتر داود مهدوی‌زادگان دکتر مهدوی زادگان


نظر شما :