رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی:

نمایشگاه کتاب تهاجمات فرهنگی را خنثی می‌کند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۴ کد : ۵۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۵۶
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) گفت: انتشار کتاب در حوزه کودک جای کار بسیار دارد. امروز دشمنان در تهاجمات فرهنگی کودکان و نوجوانان ما را هدف گرفته‌اند تا با مطالب دروغین، ذهن کودکان و نوجوانان ما را مسموم و سپس تخریب سازد و یک جامعه برده‌وار و وابسته را از این طریق برای خودشان ‌تربیت کنند.
نمایشگاه کتاب تهاجمات فرهنگی را خنثی می‌کند

دکتر داود مهدوی‌زادگان؛ رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: نمایشگاه کتاب را از دو جنبه می‌توان دید؛ نخست اینکه جمعیت زیادی برای فروش کتاب در یک محدوده زمانی شرکت می‌کنند و علاقه‌مندان از آنها کتاب می‌خرند. باید به این نکته توجه داشت که نمایشگاه کتاب تنها فروش کتاب نیست، بلکه یک کار فرهنگی است. در واقع نمایشگاه کتاب فرصتی است که اصحاب فرهنگ در آنجا جمع شده و کتاب‌های مختلف را ارزیابی و تحلیل می‌کنند.


دکتر مهدوی‌زادگان به ملزومات این دو نگاه پرداخت و افزود: اگر نگاه اول باشد طبیعی است که باید جنبه‌های فنی کار رعایت شود و افراد بتوانند سریع و آسان و بی‌دردسر کتابی را که لازم دارند پیدا کرده و خریداری کنند. اما اگر نگاه دوم غالب باشد که این نمایشگاه کتاب را فرصتی برای یک کار فرهنگی و تعاملات و گفتگوهای فرهنگی بدانیم، کار عمیق‌تری نیاز است.


وی بیان کرد: باید گروه‌هایی باشند که در طول سال به این موضوع فکر کنند. درباره آن مطالعه داشته باشند. درباره شعار سال نمایشگاه بحث بشود. تعاملات فرهنگی نیروهای مرجع و نقش ما در تعاملات این نیروها و همچنین گفت‌وگو با همدیگر فرصتی را ایجاد می‌کند تا افراد با دیدگاه‌ها و تفکرات مختلف در آن جمع حضور یابند و فضای گفت‌و‌گو را هموار کنیم. 


دکتر مهدوی‌زادگان با طرح این سوال که حال باید ببینیم نقش و رسالت نمایشگاه کتاب در خنثی سازی تهاجمات فرهنگی دشمنان چیست؟ گفت: به‌طور قطع، وقتی مطالعه بالا برود خنثی‌سازی صورت می‌گیرد. وقتی شما ابعاد و زوایای پنهان دشمن قسم خورده را در قالب کتاب به قشر کودک و نوجوان توضیح بدهید آنها نیز درصدد مقابله به‌مثل برمی‌آیند و نمایشگاه کتاب یکی از این مکان‌های بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: ما باید ابتدا بدانیم چه رسالت بزرگی در دست داریم تا بتوانیم آینده جامعه را از طریق تالیف کتاب خوب بیمه کنیم.


دکتر مهدوی‌زادگان درباره بخش کودک و کتاب‌های ادبیات کودکان و نوجوان توضیح داد: اکثر کتاب‌های کودک و نوجوان ‌ترجمه هستند و به نظر من این مسئله یک خطر برای فرهنگ کشورمان محسوب می‌شود. اگر کتاب‌های کشورهای خارجی در بخش کودک و نوجوان بیشتر ‌ترجمه شود ذهن فرزندان ما در تسخیر فرهنگ بیگانه قرا می‌گیرد و این یک تهدید است. ما در زمینه نویسندگان کودک و نوجوان نویسندگان بسیار خوبی داریم که مسئولان فرهنگی از این ظرفیت ممکن استفاده کنند که اگر استفاده نکنیم نتیجه آن این می‌شود که الان در جامعه با حجاب و پوشش‌های ناهنجار مواجه هستیم.

کلید واژه ها: سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران دکتر مهدوی زادگان


نظر شما :