حضور عضو هیئت علمی «سمت» در چهاردهمین مجمع روسیه و جهان اسلام

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۸ کد : ۵۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵۴
دکتر حمید شهریاری، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، مدیر گروه پژوهشی فقه و حقوق و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در چهاردهمین مجمع روسیه و جهان اسلام حاضر شد
حضور عضو هیئت علمی «سمت» در چهاردهمین مجمع روسیه و جهان اسلام

روابط عمومی «سمت» به نقل از خبرگزاری تقریب، به حضور دکتر حمید شهریاری، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در چهاردهمین مجمع روسیه و جهان اسلام خبر داد.
در حاشیه چهاردهمین مجمع روسیه و جهان اسلام در شهر قازان پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار شد، سناتور فرید محمد شین با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دیدار کرد. دکتر محمد شین گفت: برگزاری نشست گروه راهبردی روسیه و جهان اسلام امسال همزمان با مجمع قازان برگزار می‌شود و نمایندگانی از کشورهای مختلف اسلامی در این نشست حضور خواهند داشت.


وی افزود: موضوع محوری این نشست که با شرکت مقامات عالی روسیه از جمله رستم میخانوف رییس‌جمهور تاتارستان، شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه و پاتریارک کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه برپا می‌شود ارزش‌های اخلاقی و دینی میان کشورها است. به نظر می‌رسد یکی از نقاط اشتراک میان مسیحیت ارتدوکس و اسلام، اصول اخلاقی است.
سناتور محمد شین با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ذهنیت آنها نسبت به مسائل جهانی تغییر پیدا کرده گفت: برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های شما به عنوان شخصیتی خردمند که دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برعهده دارد، تمامی مقالات شما را یافته و ترجمه کردیم. این موضوع به دریافت‌های جدید ما درباره همکاری با ایران و جهان اسلام کمک کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به اینکه برپایی چنین اجلاس‌هایی به توسعه ارتباطات میان ایران و روسیه کمک می‌کند افزود: ارزش‌های مشترک میان ایران و روسیه و اسلام و ارتدوکس موضوعی مهم است که درباره آن در این نشست سخن خواهم گفت.
دکتر شهریاری با تبیین شرایط موجود در نظام بین‌الملل گفت: همچنین در این نشست درخصوص ظلمی که توسط آمریکا در حال انجام است، ارزش عدالت و ارزش‌های اخلاقی با محوریت انسانیت، نکاتی را بیان خواهم کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: امروز ما وارد یک نظم نوین جهانی شده‌ایم و باید درک درستی از آینده داشته باشیم. تأسیس مرکز راهبردی روسیه و جهان اسلام ابتکار شایسته‌‌ای بوده و توجه روسیه به ارتباط با جهان اسلام فرصت مناسبی برای توسعه همکاری این کشور با جهان اسلام فراهم می‌کند.
نشست سالانه گروه راهبردی روسیه و جهان اسلام با حضور سی شخصیت برجسته جهان اسلام روز جمعه ۲۸ اردیبهشت در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه برگزار ‌شد. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت.
آمارها حاکی است که هم اینک فدراسیون روسیه با افزون بر ۲۰ میلیون نفر مسلمان، بیشترین جمعیت مسلمان را در میان کشورهای اروپایی دارد که از این تعداد، بخش عمده‌ای از آنها در جمهوری تاتارستان زندگی می‌کنند.

کلید واژه ها: رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی


نظر شما :